Vrije tijd

Kroatië – Vrsar

By on 29 augustus 2017
Vrijdag & Zaterdag / Eerste dagen

Vakantie, het kwam er gewoon niet van, ik durfde niet, Nederland is ook mooi of werk ging voor.. Dit jaar was het anders, dit jaar zouden we naar Kroatië gaan. Weliswaar met de bus, want hoogtevrees en vliegtuigen zijn geen goede combinatie.

Eerst vanuit Nijmegen met de trein naar Utrecht Hoog Catharijne, daar een bakkie koffie gedaan en een broodje gegeten.
toen met een bus naar de opstap plek ergens anders in Utrecht om via die plek naar Maarheeze te gaan. Eenmaal overgestapt op de luxe “First Class” bus gingen we nog langs Heerlen om nog meer vakantiegangers op te halen, en daarna konden we naar Kroatië gaan.

Na een kleine 21 uur kwamen we aan om 7 uur op Camping Orsera, het weer was gelijk al fantastisch met ongeveer 30 graden! Onze reisbegeleidster Karin van Mambo stond ons al op te wachten bij de ingang van de camping..

We begonnen de week rustig door aan het strand van de camping te liggen, de planning op te maken en uit te rusten van de lange bus reis.. Later op de middag hevig (leed)vermaakt op een wipeout-achtige luchtkussen in de Adriatische zee! We hebben de avond afgesloten door naar Vrsar te lopen en daar een cocktail te scoren!

Zondag / Vrsar

Nadat Lau en ik de tent waren uitgebrand zijn we nadat we hadden ontbeten wezen wandelen naar de nabijgelegen stad Vrsar (in 2001 maar 2703 inwoners en toch een stad).
Hoe je de naam uitspreekt van Vrsar is op het moment van schrijven (terugweg, ergens in Duitsland vlakbij de grens van Oostenrijk om 03:18) mij nog steeds een vraag, ik had een inboorling moeten vragen maar daar is het nu te laat voor..

We hebben onder anderen de Sint Maartenskerk beklommen, voor souvenirs gekeken en wij zijn voor een “kleine” lunch gegaan. 2 mega pancietta’s voor een bedrag van 7 euro +/-.

Maandag / Botendag / Rovinj

Vandaag gingen we eerst een middag op de boot varen, zo’n zelf-huur bootje waarmee je zelf zonder begeleiding en licentie mee kan varen. Nadat we op een onbewoond eiland, vol met broedende meeuwen, hebben gestaan gingen we langzaam aan maar weer terug varen.

In de avond namen we een glazen boot naar Rovinj. We hebben onder”weg” dolfijnen in het wild gezien en de bodem lag vol met zeekomkommers. De stad Rovinj zelf is een kleine stad met maar 15.000 +/- inwoners en heeft enorm veel Italiaanse invloeden zoals bijvoorbeeld de gebouwen. Veel huisjes liggen hier ook aan het water, een soort van Venetië (wat ik dan weer ken van foto’s want ben er immers nog nooit geweest) dus.

Porec
Dinsdag / Wandelen Vrsar / Poreč

Dat we elke ochtend de tent uit worden gebrand begint ondertussen ook te vervelen. Maar goed, vandaag gingen vriendinlief en ik een “lookbook” opnemen. Op een bepaalde plek in Vrsar kwamen we uit op een soort van steengroeve, aangezien dit best “afgelegen” lag vonden we het best apart dat men hier aan “beeldhouwkunde” hebben gedaan.

Wel lief; iemand heeft een ander de liefde verklaart, of juist aan ons door middel van een heel groot hart in het midden van een platte plek neer te leggen in kleinere steentjes die je vanaf boven af goed kon zien. Enfin, de rest van de groep was gaan zip-linen. Echt iets wat je gedaan MOET hebben. Mits geen hoogtevrees, vandaar dat wij niet gegaan zijn haha. Tussen het opnemen door zagen we op een heuvel een soort van kunst. Ik weet niet wat het moest voor stellen, misschien wel een toeristische attractie, maar het zag er wel leuk uit.

Toen we eenmaal terug waren gekomen op de camping besloten we om af te koelen in een restaurantje. In de avond zouden we met de taxi naar Poreč gaan om daar wat te gaan eten en een club bezoeken.

Eenmaal aangekomen met de taxi in Poreč gingen we op jacht naar een restaurant. Deze kleine havenstad is rijk aan restaurants en irritante proppers die bovendien enorm onbeschoft zijn. Je kan merken wanneer er veel te veel Nederlanders deze plek hebben bezocht wanneer 1 van die irritante lui “verekkte mongol” naar je roepen uit het niets als je ze negeert. Uiteindelijk na een half uur lopen met de groep zagen we een leuk restaurantje zitten in een steeg, ook hier werden we weer uitgenodigd door zo’n restaurant-lokker, maar deze deed het goed/beleefd dus we bleven maar na een enig twijfelmomentje. De twijfel bleek niet onterecht te zijn geweest…

Om de blog kort en positief te houden, we zaten bij het “Restaurant” Plava Tocka.

Wanneer Google Maps mijn toevoeging accepteert, dan zal je daar een recensie kunnen lezen.
[Instantupdate: Zelfs Google weigert te accepteren dat het bestaat. Mocht je je in Kroatië bevinden, ga er niet heen!]

Enfin, om dit akkefietje te vergeten hadden we toch met zijn alle wel een hoop alcohol nodig. We besloten met zijn alle om neer te strijken bij een plaatselijke cocktailbar. Hier hebben we een uur of 2 gezeten en genoten van de muziek+cocktails. Nadien wouden we naar Byblos gaan, maar deze bleek te zijn gesloten wegens drugshandel of iets dergelijks. Dan maar naar Villa Club. Daar het drankspelletje “Ik heb nooit” gespeeld en rond een uur of half 2 de taxi weer terug naar de camping. Het zou er pas los gaan richting een uur of 03:00 / 05:00, dus de tijden dat wij er zaten was het nog best saai. Zeker ook omdat het doordeweeks was.

Aquacolors

Woensdag / Aquacolors waterpark

Vandaag was het 29 graden, wat is er dan leuker om het grootste waterpark van Kroatië te bezoeken? Precies, niets. Kroatië heeft geen attractie parken zoals wij die kennen met vele achtbanen en andere heftige dingen, maar wel een waterpark waar je u tegen zegt.. Sowieso alleen al de lazy river; zonder het te weten lagen we iets van een minuut of 15 te dobberen in een afgesloten stuk “rivier”, de grootste van Zuid-Europa. De glijbaan die ikzelf het vetst vond was de Looping Rockets, vanaf 18 meter een soort van vrije val maken (luik gaat ineens open).
Afgezien van de hete voetpaden, waarvan sommige verkoeld werden met, hoe kan het ook anders, water, was het hier ultiem vermaken als je van zwemmen en glijbanen houdt!

In de avond zijn we nog lekker uit eten geweest en deelde mijn vriendin en ik de gefrituurde calamari’s & de mosselen. Later op de avond nog even bij de plaatselijke camping-discotheek geweest om een lekkere cocktail te drinken..

sterf

Donderdag / Rocketboot / Barbecue / Boodschappen

Vlammen op een rocketboot, de ietwat heftigere variatie dan een drijvende groeps-banaan.. En ruig dat het ging! Bouncen, g-krachten en van alles komt op je af! Het schreeuwen van mijn vriendin zit nog steeds in de oor!

Later op de middag gingen we de boodschappen doen voor de avond, want barbecue en drankavond met de groep! Karin van Mambo en ik er dus op uit naar de plaatselijke Konzum!

Of het was de juiste dag niet, of het was niet de juiste manier van vragen aan de regionale werknemers, want een zinnig antwoord kwam er niet uit. Karin vroeg na enige tijd zoeken naar de kip, geschikt voor een barbecue, aan een medewerker: “Do you know if you have this pro” – No!.
Wel, ze is duidelijk I guess.
Dan maar zelf verder zoeken. Uiteraard niet kunnen vinden, maar ietwat klantvriendelijker zou ook geen probleem zijn. Enfin, aangezien we toch geen Kroatisch kunnen praten, dan maar een beetje lol trappen met de nukkige lui. Laten we alles in een plastic tasje stoppen! Van alles (banaan tot aan meloen in een apart plastic zakje.

Ja ja, we letten op het natuur. Alle zakjes konden we hergebruiken voor vuil of vriezer)

Joke’s on us, kassa medewerkster gaf er geen fluit om. Rare Hollanders zal ze ongetwijfeld gedacht hebben.

In de avond dus al het vlees op de barbecue gemieterd en begonnen we aan het drankspelletje:

Speleologie

Vrijdag / Speleologie / Pizza Picknick

Vandaag de dag dat we de grotten in zouden gaan. Vanaf het moment dat we de reis boekte zagen we al dat Speleologie in het Beach Pakket zou zitten en het leek ons enorm vet om de grotten van Kroatië eens anders te bekijken dan de gebaande paden van de Mergelrijk grot (Valkenburg). Niet dat we het Beach Pakket hadden genomen, deze was best prijzig voor hetgeen wat je ervoor kreeg, dus besloten we dat we deze los zouden kopen.

Aangekomen op de plek van bestemming werden we in een overal gehesen en de veiligheids-gespen goed gecontroleerd. Toen mochten we het trainingsparcours op, welke ook al vrij diep was. Kreeg de tip om niet naar beneden te kijken met abseilen, maar waar moet je dan naar kijken als je wilt zien hoe ver je nog moet 😶. Anyways, toen we naar beneden waren abgeseild (niemand gewond) mochten we weer naar boven klimmen via bepaalde ijzertjes die aan je bepakking zit, geen hamer/pikhouweel, maar ja, iets dat aan je touw vast zit. Ik ben dan ook geen speleologieër maar gewoon een amateur die deze keer wat grotten wou bekijken.

BNN heeft ook opnames gemaakt van de grot, bekijk deze via deze link of bekijk de website van dit uitje hier: www.speleolit.com

In de avond zouden we om 20:30 een pizza gaan eten, aangezien we allen de zonsondergang mooi vonden op een bepaald punt van de camping besloten we die daar te gaan nuttigen, we namen een (met wodka gevulde) watermeloen en een groot aantal Radlers mee. Helaas begon het te regenen en waren de mieren ook ruimschoots aanwezig.

Zaterdag / Tent schoonmaken / Terug

Vandaag was de dag dat we weer terug moesten gaan, extreem hard balen want we hebben het ontzettend naar onze zin gehad. Nadat we de tent hadden schoon gemaakt gingen we nog 1 keer naar de camping restaurant. Daar nog even genoten van de calamaris en toen werd het tijd om Kroatië (tijdelijk, terug komen doen we sowieso) vaarwel te zeggen.

De busreis terug ging naar mijn gevoel sneller dan de heenreis, terug in Maarheeze de bus terug gepakt naar Twente, die via vele stops, na 3 uur aankwam in Enschede. Vanuit daar werden we naar huis gebracht door een zoon van een andere vakantie stel, omdat we anders nog anderhalf uur moesten reizen (bus, trein, lopen). Heel chill dus.

Aangezien we op de gehele heenreis al gek zijn gemaakt door bordjes van de Mac Donalds, zelfs een stop dichtbij maar nog steeds te ver om te lopen binnen de tijd die we hadden gekregen van de bus chauffeur, zijn we in de avond maar naar de Mac gegaan. Een mooie afsluiter dus.

Iedereen die heeft mee gedaan aan dit leuke uitje, bedankt, het was een geweldige week.

TAGS
SHORTURL

De volgende url kan je gebruiken als kortere url voor deze post: https://jdw.li/VSEni

1 Comment
  1. Beantwoorden

Laura

29 augustus 2017

Zo heerlijk om terug te lezen, kreeg echt een grote glimlach op mijn gezicht. We gaan zeker terug!